TIEDOTE 25.2.2022: PURA Finlandin vuosi oli menestys – liikevaihto kasvoi 49 prosenttia

Pitkittyneestä koronapandemiasta huolimatta viime vuosi oli PURA Finlandille voimakkaan kasvun vuosi, sillä liikevaihto kasvoi ennätykselliset 49 prosenttia. Kasvun mahdollistajia olivat rohkea panostus verkkomarkkinointiin, uudet jakelukanavat ja kumppanit sekä vahva luotto yrityksen kasvumahdollisuuksiin. Kasvun pullonkaulaksi uhkaa kuitenkin muodostua muotialan jatkuva materiaali- ja resurssipula.

Kotimainen muotibrändi PURA Finland kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2021 ennätykselliset 49 prosenttia. Pitkittyneen koronapandemian aiheuttamasta epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta PURA panosti verkkokauppaan ja markkinointiin voimakkaasti: “Vaikka ajat olivat epävarmat, laitoimme viime vuonna ison vaihteen silmään ja moninkertaistimme markkinointibudjettimme. Tiimimme kova työ tuotti tulosta ja kasvatimme liikevaihtoamme ennätykselliset 49 prosenttia”, kertoo PURA Finlandin toimitusjohtaja Miira Saarinen.

Vuoteen mahtui kiinnostavia yhteistyökuvioita ja uusia jakelukanavia. Saarisen mielestä osaavat kumppanit ovat pienemmille yrityksille tärkeitä kasvun mahdollistajia: “Otimme verkkomainontaan ja kohdennukseen avuksi kumppanin, sillä ihan kaikkea ei ehdi eikä tarvitse tehdä itse. Tämä vaatii tietysti rohkeutta panostaa rahallisesti palveluihin, joiden toimivuudesta ei ole välttämättä omakohtaista kokemusta.” Kasvua haettiin oman kivijalan ja verkkokaupan ohella myös täysin uusista jakelukanavista. PURA Finland liittyi Zalandon partneriohjelmaan sekä vastuullisen muodin verkkokauppa Ivalon brändipartneriksi. “Molemmat kanavat tavoittavat uusia potentiaalisia asiakkaita ja kasvattavat tunnettuuttamme”, Saarinen kertoo.

Pura Finland jälleenmyyjäksi

Tunnettuutta kasvatettiin myös sosiaalisen median kanavissa sekä tarkkaan harkittujen vaikuttajien kautta. “Visuaalisuus on alusta asti ollut iso osa brändimme vetovoimaa. Sekä omissa sisällöissämme että vaikuttajamarkkinoinnissa panostamme siihen, että julkaisut henkivät PURAn tunnelmaa ja ovat yhdenmukaisia tarinamme kanssa. Yksi tämän vuoden merkittävimmistä kaupallisista yhteistöistä oli kampanja hyvinvointivaikuttaja Karita Tykän kanssa. Jaetut arvot ovat tärkein lähtökohta onnistuneelle yhteistyölle”, kertoo PURAn markkinoinnista vastaava Jasmina Kallio-Könnö.

Muotialaa koetteleva materiaali- ja resurssipula aiheuttaa ongelmia

Saarisen mukaan kasvun esteeksi uhkaa jatkossa muodostua jatkuva materiaalien ja työn saatavuuspula: “Odotamme vähintään yhtä voimakasta kasvua myös kuluvalta vuodelta. Suurin haaste on tällä hetkellä muotialaa vaivaava materiaali- ja resurssipula sekä niistä aiheutuva hintojen nousu. Me emme yksinkertaisesti saa niin paljon tuotteita myyntiin kuin niitä menisi. Haluaisimme kasvattaa myös jälleenmyyjäverkostoamme, mutta tuotteita ei riitä nykyisillekään.”

Vuonna 2016 perustettua PURA Finlandia on alusta alkaen johdettu kasvutavoitteet kirkkaana mielessä. “Katsomme pitkälle tulevaisuuteen, mutta samaan aikaan panostamme asiakaskokemukseen ja pienimpiinkin yksityiskohtiin, että brändimme tarina välittyy oikein – PURA Finlandin korkea laatu ei ole tulevaisuuden tavoite vaan nykytila. Sen täytyy välittyä kaikesta tekemisestämme aina materiaalivalinnoista asiakaskokemukseen asti. Emme tingi laadusta, vaikka saatavuusongelma jatkuu”, Saarinen lupaa.

Miira Saarinen, toimitusjohtaja ja yrittäjä

miira@purafinland.com