TIEDOTE 28.5.2021: Nopeat liikkeet käänsivät PURA Finlandin vauhdikkaaseen kasvuun

Tekstiili- ja muotialan kärsiessä koronatilanteesta rohkeat ja nopeat liikkeet käänsivät vastuullisen muotibrändi PURA Finlandin vauhdikkaaseen kasvuun. Yrittäjä Miira Saarinen odottaa alalle hurjasti lisää työpaikkoja sekä kivijalan nopeaa elpymistä. Lisää työntekijöitä kuitenkin kaivataan, sillä kotimaisten ompelimojen kapasiteetti alkaa olla täynnä ja suuremmatkin muotialan toimijat ovat kääntäneet katseensa takaisin Suomeen.

Vuosi takaperin tamperelaisen PURA Finlandin yrittäjä ja toimitusjohtaja Miira Saarinen seurasi muotikaupan myyntilukujen romahtamista. Asiakkaat kaikkosivat kaupoista koronasta johtuvien liikkumisrajoitusten vuoksi. Saarinen päätti, että nyt jos koskaan oli aika investoida verkkokauppaan ja digimarkkinointiin.

PURA viilasi nettikauppansa mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeita palvelevaksi ja panosti sosiaalisen median mainontaan, kuten esimerkiksi vaikuttajayhteistyöhön. Osa markkinoinnista ulkoistettiin digitaalisen mainonnan kumppanille. Näillä toimilla PURA Finlandin verkkokauppa räjähti yli 40 prosentin kasvuun. Myyntiennätyksiä tehdään edelleen joka kuukausi.

Vaikka panostus verkkokauppaan kannatti, yksinyrittäjää myös hirvitti: “Kun tilaa kolme kilometriä pellavaa, eikä ole tietoa Suomen koronatoimista edes viikoksi eteenpäin, niin onhan se jännittävää. Emmehän me etukäteen tienneet, miten verkkokaupalle käy. Olemme tehneet epävarmuuden sietämisestä jo lähes taidetta.”

Saarinen kertoo, että menestyvää verkkokauppaa pyörittäessä pieneltäkin tuntuvat asiat ovat tärkeitä. Esimerkiksi yksityiskohtaista tuotetietoa tarjoamalla verkkokaupan palautusprosentti pysyy matalana: “Palautusprosenttimme on erittäin pieni, sillä tarjoamme nettikaupassamme paljon tietoa ostopäätöksen tueksi. Asiakkaalle vaatteiden tarkat mitat ovat tärkeitä, että tuotteen istuvuudesta saa kunnollisen käsityksen. Näin vältymme sekä ympäristöä että yritystä kuormittavalta turhalta palautusrumbalta.”

Tekstiiliteollisuuteen lisää työntekijöitä

Epävarman markkinatilanteen lisäksi haasteita tuo myös kotimaisen ompelutyön saatavuus ja materiaalien toimitusongelmat. Lähes kaiken työn Suomessa teettävä PURA työllistää jo nyt useita kotimaisia ompelimoja. Kasvun myötä Saarinen tietää lisäävänsä alan työpaikkoja entisestään, mutta työntekijöitä ei ole riittävästi: “Kapasiteetti alkaa olla nykyisillä ompelimoilla jo tapissa. Mekin olemme myyneet ei-oota, sillä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi.”

Saarisen mukaan myös muotialan suuremmat toimijat ovat ymmärtäneet, että kotimainen tuontanto on kannattavaa, sillä kuluttajat ovat valmiita maksamaan omien arvojensa mukaisesti valmistetuista tuotteista: “On yleisesti tiedossa, että ulkomaille tuotantoaan siirtäneet alan yritykset tutkivat mahdollisuuksia palauttaa valmistusprosessiaan takaisin Suomeen. On selvää, että tämä tietää tekstiilialalle hurjasti lisää työpaikkoja. Toivottavasti tekijöitä löytyy, kun alaa on painettu alas vuosikymmeniä.”

Yrittäjän mielestä suomalaisen muodin tulevaisuus näyttää valoisalta: ”Nyt jos koskaan uskon kotimaisen muotialan tulevaisuuteen. Erikoiskaupalle vaikeuksia tuonut korona-aika on näyttänyt, että kotimainen tuotanto ja design on erittäin kilpailukykyistä.”

Kivijalan hiipumista on ennustettu jo kauan, mutta aina ei kannata uskoa ennustuksia

PURAn palattua takaisin ostoskeskuksen liiketiloista Tampereen ydinkeskustaan Aleksis Kiven kadulle, vanhat kanta-asiakkaat tekivät paluun kivijalkaan. ”Emme aluksi edes ymmärtäneet, mistä vanhojen asiakkaiden yllättävä paluu kivijalkaputiikkiin johtui”, Saarinen kertoo.

Miira Saarinen PURA Finland

Kävi pian selväksi, että ihmiset kaipasivat kivijalan henkilökohtaista asiakaspalvelua ja kiireetöntä ilmapiiriä. “Vaikka sanotaan, että pitää mennä koko ajan eteenpäin, PURAn kohdalla paluu juurille oli oikea ratkaisu. Meidän kivijalassa toimivien tehtävänä on tuottaa asiakkaillemme elämyksiä. Ostotapahtuma on merkityksellisempi, kun asiakas voi jutella vaatteen alkuperästä ja valmistuksesta suoraan meidän kanssamme”, Saarinen kertoo. “Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia brändien vastuullisuudesta ja valmistuksen läpinäkyvyydestä. Uskon, että vaatteen taustan tunteminen myös pidentää sen elinkaarta, sillä ostopäätös on tehty harkiten ja tuotteella on tarina”, hän lisää.

Kivijalan puolestapuhujaksi tunnustautuva Saarinen suhtautuu erittäin positiivisesti Tampereen keskustan tulevaisuuteen: “Tampereen keskusta on ollut jo vuosia yksi iso ratikkatyömaa, mutta nyt ollaan loppusuoralla. Keskustan alue alkaa varmasti pian palautumaan eläväksi. Se tietää meille kivijalassa toimiville entistä kiireisempiä aikoja. Verkkokauppa kasvaa vauhdilla, mutta meille PURAlla on tärkeää säilyttää myös ostoelämys kivijalassa ja tällä tavoin ylläpitää omalta osaltamme kaupunkikulttuuria.”